четвъртък, 13 ноември 2008 г.

НАКЪДЕ ВЪРВИ ХАРАМЕЙН - Бейтуллах Демирджиоглу

От една страна все по-растящите нужди, а от друга извисяващите се към небесата небостъргачи и изчезващото историческо наследство.. Сега въпросът е: Няма ли изход, при който да се посрещат и растящите нужди, но да се запази и ис¬торическото наследство?

При всеки нов хадж и умра земи¬те на Харамейн /двата свещени за мюсюлманите градове - Мекка и Ме-дина/ посрещат все повече и повече кандидат хаджии. Това наистина е радостно събитие. Причина за това е както растящия брой на населението така и нарасналото чувство на дълг за изпълнение на поклонението хадж и умра.
Няма съмнение обаче, че това нарастване води и до някои притес¬нения в спокойното изпълнение на ибадетите по време на поклонението хадж. Всички знаят за проблемите, които се изживяваха там, където се замерва шейтана. С проекта за раз¬ширение, което започна в предишни¬те години този проблем значително се облекчи. В този район вече за един час могат да изпълнят ибадетите си 500 хиляди хаджии.
Сай върху подвижен тротоар
По проекта за разширение на мяс¬тото за извършване на са'й, също така има значителен напредък. Вече почти на приключване е строежът на новата площадка за са'й, паралелна на съществуващата.
Новата площадка, широка 40 ме¬тра, заедно с терасите се състои от четири етажа. Освен тях съществува и приземен етаж, който ще служи за свързване на източния площад с пло¬щадката за са"й.
Друга новост са подвижните тро¬тоари, които се изграждат на първи и втори етаж за трудноподвижни и въз¬растни хора. След приключване на проекта тук за един час ще могат да извършат ибадета "салй" 200 хиляди души.
Мекка - градът на небостъргачите
Наред с гореспоменатите разши¬рения саудитското ръководство се готви да изпълни един проект, кой-то предвижда цялостна промяна на вида на градовете Мекка и Медина. Това е проект, който се предвижда да се изпълни в разстояние на 10 годи¬ни и ще струва 14 милиарда долара. Според този проект се предвижда да бъдат разрушени 7 хиляди сгради, сред които и новопостроени.
Вече са започнали изравнителните работи по проекта за хълма Омер. На площ от 230 хиляди квадратни метра ще се издигнат 30-етажни небостър¬гачи, търговски центрове и социални заведения. Тук ще се настанят най-малко 100 хиляди души. След изпъл¬нение на проекта най-малко 100 хи¬ляди души едновременно ще могат да кланят намаза си в специални пло¬щади с изкуствено проветрение. В рамките на този проект се предвижда да се разруши и да се премести на друго място и хотел Хилтън.
Извън този проект, в разработките за могилата Киндама, намираща се непосредствено зад кралския двор¬цов комплекс, ще се издигнат хотели, търговски центрове и офис сгради във вид на небостъргачи. Освен това се говори, че ще се разруши компле¬кса, който включва болницата Еджяд на мястото на която ще се изградят многоетажни сгради и че болницата ще се помещава в една от тях.
В района на Хиджрах, който се на¬мира на юг от Кябе е мястото за по¬клонение, което заема площ от 1170 квадратни метра. Предвижда се това място да се разшири до 30 хиляди квадратни метра. С новите проекти се предвижда капацитетът на местата за поклонение да се увеличи със 100 хиляди.
Когато за предвидените 10 годи¬ни приключат обновителните работи около Кяабе, изгледът тук ще бъде съвсем друг.
Почти подобен проект е изготвен и за Медина. С други думи и в Меди-на ще се извисят небостъргачи.

С този проект Мекка ще заприлича на Манхатън
Саудитското ръководство придава голямо значение на осъществяването на тези проекти като гарантираупес-нения за отсядане и прид¬вижване на хаджиите. Само че проектите на архитектите градостроители ги характе¬ризират като проекти, които ще ликвидират окончателно и малкото останали култур¬ни и исторически паметни¬ци от миналото и реагират много остро.
Саудитският архитект Сами Ангави още през 2005 година, когато все още нямаше про¬екта, предупреждаваше като имаше предвид разрушението на историче¬ското наследство като казваше: "Това, което виждате не представлява дори 10 на сто от онова, което ще се напра¬ви. Ако се продължи по съшия начин, ще стане още по-лошо. Останаха едва 20 сгради, които датират от времето на Хз. Мухаммед. Това ще бъде краят на бъдещето на историята на Мекка и Медина".
Сами Ангави като критикуваше факта, че никой не издига глас против разрушаването на Мекка, заявяваше: "Разрушен бе един от домовете, в кой¬то е отсядал и получавал откровения Хз. Мухаммед и на никой не му на¬прави впечатление дори..."
Сега, когато вече станаха известни детайлите на проекта, който предвиж¬да Харамейна да се превърне в град на небостъргачи се разбира колко прав е бил саудитският архитект.
Председателят на Института за изследване на залива Али ел-Ахмед, който се намира във Вашингтон, оп¬исва със следните думи онова, което ще се върши в Мекка: "Мекка започна да прилича на Лае Вегас и това е ис¬тинска трагедия. Това положение ще окаже ужасно въздействие върху мю-сюлманите, защото ако така се про¬дължава, поклонението в Мекка няма да има никакво морално въздействие върху мюсюлманите. Всичко, което виждате са стъкла и бетонни купчи¬ни".

Сред онези, които привлякоха вни¬манието върху разрушаването е на ис¬торическото наследство и ислямската архитектура в Харамейн е и създате¬лят и председателят на фондация Ис¬лямско културно наследство д-р Ир-фан Ахмед Алави. Д-р Ахмед Алави заявява: "Това би бил краят на Мекка" и добавя: По времето на османците не беше издигната сграда по-висока от Харем-и шериф. А днешните сгра¬ди са много по-високи от храма и са неуважителни. Този проект означава превръщането на Мекка в своеобра¬зен Манхатън. Днес сме свидетели на последните дни на Мекка и Медина".
Вижте какво още казва д-р Ирфан Ахмед Алави в свое интервю по¬местено във в. "Индепендънт": Във връзка с унищожаването на култур¬ното наследство в Арабия: "Гробът на майката на Хз. Мухаммед бе открит през 1998 година, след което бе из¬равнен с булдозери и бе залят с бен¬зин. Въпреки че изпратихме писма на хиляди хора в ислямския свят, никой не направи нищо за спиране на това рушене". Днес в Мекка са останали по-малко от 20 сгради отпреди 1400 години. Ето какви неща бяха заличе¬ни от историята:
- Домът на Хз. Хатидже бе разру¬шен и на негово място бе построена тоалетна.
- Домът на Хз. Ебу Бекир сега се намира вътре в хотелския комплекс "Хилгьн".
- На мястото на джамията Ебу Ку-бейс се издига крал¬ският дворец. Да, всяка година расте броят на посетите¬лите на Харамейн. Естествено расте и нуждата от места за отсядане и пътуване. Тази необходимост трябва по някакъв начин да се удовлет¬вори. Ала не е ли въз¬можно всичко това да стане, без да се разрушава и унищо¬жава историческото и културното наслед¬ство с една архитектура, която включва в себе си ислямски мотиви?..

Разстоянието от Джедда до Медина ще се изминава за 2 часа
По един друг проект ще се изгра¬ди линия за скоростен влак, който ще свързва летището в Джедда с Мекка. Предвижда се строежът на тази ли¬ния да започне в най-скоро време и да достигне до хълма Омер. Според информацията, разгласена от саудит¬ското ръководство, очаква се тази линия да се построи на принципа по¬строй, разработи и прехвърли. След приключването на срока на възлага¬нето скоростните влакове ще могат да изминат разстоянието от летището в Джедда до Мекка за 30 минути, а раз¬стоянието от Джедда до Медина при-билизително за 2 часа.
сп. Мюсюлмани бр. 11, 2008 г.

Няма коментари: