четвъртък, 15 януари 2009 г.
Халид Ерен, председател на ИРСИКА:
Броихме $ 500 000 за парцела на нова джамия в София
Строежът на втора джамия в София разбуни страстите у нас, особено след като лидерът на партия „Ред, законност, справедливост" Яне Янев изрази съмнения, че бъдещият Ислямски център в квартал „Малинова долина" се финансирал от исля-мистки групировки. Споменатата от него сума 500 хил. долара се оказа вярна. По този повод публикуваме интервю с Халид Ерен - председател на истанбулския Център за проучвания на ислямската култура (ИРСИКА), който е към Организация ислямска конференция (ОИК), в която членуват 57 мюсюлмански държави.
Истанбул, Нихал Йозерган, специално за „Труд”
1- Какво ще кажете за ролята на ОИК, за която в България се твърди, че е финансирала това начи¬нание?ОИК не се ангажира с намирането на помощи или субсидии за такива проекти. Но ние можем. Нека дави обясня простичко. ИРСИКА е клон на ОИК, както Юнеско на ООН. Ние се занимаваме с културните въпроси на ОИК, която е втората по големина и по значение след ООН световна организация с изключителен международен престиж. А от няколко години неин ге¬нерален секретар е проф. д-р Екмеледин Ихсаноглу, който, преди да бъде из¬бран на този пост, ръково¬деше ИРСИКА в Истанбул. Аз по това време бях негов заместник.
2- Защо мюсюлманите в България се обърнаха към вас?Защото ние сме най-близо до тях от географска и етническа гледна точка. Затова могат да общуват по-лесно с нас и да осъще¬ствяват диалог, който дава конкретни резултати.
3- А какви са вашите во¬дещи мотиви, за да им помагате?- Ние пемагаме както мо¬жем и с каквото можем и на другите мюсюлмани в Югоизточна и Централна Европа и Русия. Освен то¬ва Турция е единствената светска мюсюлманска страна в света на исляма. А от 2005 г. насам преговаря с ЕС за пълноправно член¬ство. Така че няма нищо по-нормално от солидар¬ността между мюсюлманите и координирането на дейностите между различ¬ните мюсюлмански общности под егидата на кул¬турната организация на ОИК. Освен това да не забравяме дълбоките исторически и културни коре¬ни, които свързват нашите два народа.
4- А каква дейност сте развивали в други балкански страни досега?
В рамките на опазване¬то на културното и историческото наследство и мюсюлманките паметници на балканите реставрирахме няколко джамии в Босна, една от които в Мостар. Сега работим по проект в Гърция и по друг - в Русия.
5- Как точно помогнахте на българското мюфтийство?
Помогнахме им да за¬купят мястото в „Малинова долина". А на този етап им помагаме за изпълнение на архитектурния проект.
6- От кой фонд се задел¬ят тези средства?
Нямаме специален фонд. Кандидатства се с проекти ако бъде одобрен, се намират пари. Но не на¬веднъж, а в зависимост от изпълнението на отделни¬те етапи по проекта. Което незначи:, че ще го подкре¬пяме задължително докрай.
7-За каква сума става въпрос?
На този въпрос немога да ви отговоря, но вече ви казах, че това се съгласува в зависимост от изпълнението на проекта и нуждите, които възникват.
8-Питам ви заради принципа на прозрач¬ността и понеже в България се спряга сумата от $500 000. Вярно ли това?
При нас всичко е про¬зрачно и, документирано. По принцип не е етично да ми задавите такива въпроси. Но ще ви отговоря, зада разсея съмненията и спе-кулациите. Да, осигурихме 500 000 долара за купува¬нето на парцела в „Мали-нова долина”. Но нека да се знае, че България не е единствената страна в света, с която работим по ислямски културно-прос¬ветни проекти. Правим това и с други страни, където компактно живее мюсюлманска общност, независимо малка или го¬ляма.
9-В какъв дух ще бъдат обучавани младите имами в новия ислям¬ска център в София?
В духа на традицион¬ния ислям на Балканите.
10-За разлика от арабският модел в Сирия, Йемен, Египет и Сау¬дитска Арабия т.нар. турски ислям е по-известен като анадолски или румелийски тип? Така ли е?
Ислямът е един за всички, но не може да се отрече, че има и такъв коментар. В Турция, както знаете, държава и рели¬гия са стриктно разделе¬ни заради секуларизма. Религиозното образова¬ние се извършва под кон¬трола на министерството на вероиз¬поведания¬та. Та в тази връзка ис¬кам да обър¬на внима-ние, че ис¬лямското ду¬ховно учили¬ще в Бълга¬рия ще бъде подкрепено от Турция, а не от араб¬ските страни. Освен това не ние се обърнахме към вас, а вие за съдей-ствие към нас чрез мюфтий¬ството в Со¬фия.
11-Какво ще има в новия ислямски център в кв. „Малинова долина” ?
Административен цен тър на Централното мюф¬тийство, общежития към новия педагогически инсти¬тут и една малка джамия. По принцип там, където има мюфтийство, е задължително да има и джамия. Не виждам да има някакъв проблем мюсюлманите в България да не могат да изповядват свободно своята религия. В много европейски страни това е така. Освен това в Турция, където от векове насам се пресичат култури и религии, заедно би¬туват трите основни рели-гии - ислям, християнство и юдеизъм. По местата, къде¬то живеят тези общност има много български, гръцки, арменски, сюрянитски православни църкви, хра-мове и паметници. Нека подчертая също, че всичко това има една-единствена цел - да закрепи междукултурния диалог и хармонич¬ното съжителство между отделните етноси и религии в духа на демокрацията, човешките права и европейските ценности и философия.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар