петък, 16 януари 2009 г.

ЗА ЕТНОРЕЛИГИОЗЕН МИР И ТОЛЕРАНТНОСТ


Гл. секретар на Главно мюфтийство
Хюсеин ХАФЪЗОВ, пред сп. "Мюсюлмани"


Г-н Хафъзов бихте ли ни разясни¬ли обстоятелствата, свързани с наме¬рението на Главно мюфтийство (ГМ) за построяването на Културно-образователен и конгресен център в София?
- Идеята за изграждане на Културно-образователен и конгресен център се е зародила още след демократичните промени в страната когато най-добре се чувстваше необходимостта от институ¬ции, форуми или мероприятия, чрез ко¬ито да върнем мюсюлманската общност към лоното на исляма. По този начин ще се засили влиянието и авторитета на институцията Главно мюфтийство и ще бъдем по-полезни на общността и стра¬ната като цяло. Тази идея беше споделена и приета с ентусиазъм от представители на Ор¬ганизацията ислямска конференция (ОИК), които предложиха фи¬нансовото обезпечава¬не на нашия замисъл.

Защо се наложи да приемете това предложение, не бе ли по-добре да бъдем напълно независими от когото и до било?
- Чисто теорети¬чески идеята за пълна финансова независи¬мост е добра. Но фак¬тическото състояние на ръководството на Мюсюлманско изповедание и мю¬сюлманите като цяло не позволяват идеята да бъде осъществена изцяло от нас. Причина за това са дългого¬дишните юридически спорове с г-н Генджев, опитите му да дискредитира Главно мюфтийство и успешните стра¬тегии да присвоява периодично парич¬ни средства или вакъфско имущество, заграбвайки историческото наследство на нашите деди. Също така мога да спо¬мена и други причини като неуспешно¬то възстановяване на редица вакъфски имоти, които са все още собственост на държавата и общините, които биха били полезен източник на средства. На този етап ние приоритетно се опитваме чрез дарения от населението и приходи¬те от вакъфите да заплащаме труда на имамите, да финансираме религиозната литература, летните и целогодишните курсове по Коран, семинарите и трите средни духовни училища и ВИИ, стро¬ежите и ремонтите на джамии. Не са малко средствата, необходими за ефек¬тивното функциониране на представи¬телната, административната и социал¬ната дейност на Районните мюфтийства и Главно мюфтийство. Искам да стане ясно, обаче, че приемането на финансо¬ви средства от ОИК или други законни и легални структури и спонсори, не оз¬начава непременно някаква обвързаност и зависимост. Ние категорично отстоя¬ваме позицията дейността на бъдещия комплекс да бъде изцяло организирана, координирана и контролирана от Главно мюфтийство и компетентните органи в страната ни. Това означава, че ние сме единствените собственици и помощта на ОИК се изчерпва с финансирането на нашата идея.

Кога започна на практика реали¬зацията на тази идея?
През 2002 година, като първата стъп¬ка беше закупуване на 27 декара позем¬лен имот в кв. "Малинова долина". Су¬мата от 500 000 щатски долара ни беше преведена по банков път в наша сметка в Росексим Банк, където беше в продъл¬жение на три месеца, време, необходимо за осъществяване на сделката. Парите бяха изпратени от представителството на ОИК в гр. Истанбул ИРСИКА и по-конкретно от тогавашния председател на ИРСИКА, понастоящем Генерален секретар на ОИК проф. д-р Екмеледдин Ихсаноглу. След закупуването на земята започнаха стандартни процедури, които сме следвали коректно. Това, което ни забави е, че наетите от нас проектанти подготвят проект, който промениха неколкократно, поради факта, че Столична община промени скицата на района. Не¬разбираемото тук е, че ние не сме били уведомявани в нито един от случаите на промяна, което водеше до поредното от¬лагане на процедурата за искане на виза за проектиране и съответно на молбата ни за необходимите разрешителни. И преди няколко месеца, при едно наше проучва¬не, научаваме, че отново, за пореден път е променена скицата на този район, след което отправихме молба на два пъти до кметството на район Студентски, но за съжаление не получихме отговор. По-го¬лямо недоумение буди и друг факт. Без да бъдем уведомени и да получим каквито и да било компенсации като собствени¬ци общината е отчуждила близо 7 декара земя в обществен интерес, вследствие на което парцелът ни е сведен до 20 декара. Освен това на скиците от предходните години се допускат или общо жилищно строителство, или до 60 % застрояване от общата площ и етажност до 5 етажа. А сега, както научаваме, застрояването е намалено на 40 %, етажността до 3 етажа, което до голяма степен ограничава реали¬зирането на първоначалния ни проект.
Това ли бяха причините за искане на среща с кмета на Столична община г-н Бойко Борисов и как протече тя?
- Да. Основно поводът за поисканата от нас среща с г-н Борисов бяха въпро¬сите и обстоятелствата, за които вече обширно Ви споменах, а му ги предста¬вихме и в писмен вид. Получихме разби¬ране и обещание, че в много къс срок ще получим скица на района и отговор по другите отправени молби.
Като цяло срещата преминаха в из¬ключително приятна атмосфера, кое¬то ни обнадеждава, но не бих искал да прибързвам със заключенията си. Бяхме почерпени с прословутото турско кафе с мед, което се поднася на специални гос¬ти. В процеса на разговора бяха засегнати актуални теми, свързани с многовековна¬та етническа и религиозна толерантност по нашите земи, с необходимостта от контролирано и традиционно образова¬ние по ислям за нашите младежи и с кон¬кретните мерки и действия, които трябва да предприемат държавните органи със съдействието на Главно мюфтийство за запазване на етно-религиозния мир и ненавлизането на нетрадиционни религиоз¬ни течения в страната ни.
Главният мюфтия изрази своята бла¬годарност за поетия ангажимент от стра¬на на столичния кмет и неговата общин¬ска администрация по поставения казус и изрази готовност за цялостно сътруд¬ничество по отношение на теми, засяга¬щи компетентността на Мюсюлманското изповедание.
Г-н Хафъзов бихте ли разяснили за нашите читатели какво и кога ще бъде построено в "Малинова долина"?
- Разбира се. Въпреки че не мога да бъда достатъчно изчерпателен и конкре¬тен и то не по наша вина. Фактът, че често се променя скицата на градоустройстве¬ния план и ние не биваме своевременно уведомявани и най-вече, поради полити¬ческото вмешателство, което наблюда¬ваме през изминалите седмици, ми дава основателен повод да не се ангажирам с конкретни срокове. Но съм категоричен, че е възможно известно забавяне, но този комплекс ще бъде построен с помощта на Всевишния Аллах. Намеренията ни са чисти и законни затова сме непоколеби¬ми и оптимистично настроени. А колкото до това какво представлява като архитек¬турен проект мога да ви разясня прибли¬зително, тъй като той най-вероятно ще претърпи корекции според промените и изискванията, наложени от общината. Предвижда се построяване на учебна сграда на ВИИ, която да отговаря на из¬искванията за акредитация от МОН, и за нормален учебно-възпитателен процес с необходимите зали и компютърни каби¬нети. Ще има пансион отделно за младе¬жи и девойки, съобразно изискванията на нашата религия, кухня, стол и кафе-клуб, ведомствени жилища за преподаватели¬те, спортна зала, библиотека, която да събира книги на възможно повече езици. Ще има възможност за научни изследва¬ния и проучвания за всички желаещи да се запознаят отблизо с бита, културата, вярванията и религиозната система на мюсюлманите в България. Достъпът няма да бъде ограничен и всеки, който поже¬лае може да заповяда. Нашите студенти, преподаватели и научни сътрудници ще се развиват именно тук, ще защитават магистратура, докторантура и т. н. Ще каним гости-преподаватели от страната и чужбина, не само мюсюлмани, но и хрис¬тияни, евреи, социолози, теолози, антрополози и изследователи в други сфери, за да се обогатят културата и познанията ни за другия. Във връз¬ка с това имаме доста амбициозна идея и тя е да приемаме студенти от Балканите и цяла Ев¬ропа или да изпращаме наши кадри на служене в европейски страни. Там има доста голям не¬достиг на имами и пре¬подаватели по Коран, така че ние един вид ще задоволяваме потреб¬ностите на голяма маса мюсюлмани.
В конгресната сгра¬да ще можем да про¬веждаме мероприятия и форуми, за да избегнем скъпите наеми и неудобството на използваните до сега, особено, когато имаме нужда за абдест, намаз или други нужди, съобразно изис¬кванията на нашата религия. Там бихме могли да провеждаме своите национални конференции, традиционните състезания за хафъзи, на участниците в курсовете по Коран, научни конференции, защита на дисертации, семинари и всякакви други събития. Не мога да бъда сигурен обаче дали остана място за административна сграда, която да обслужва персонала на Главно мюфтийство. Първоначалният проект включваше и такъв обект. По-го¬лямата част от служителите, началник от¬делите и секретариата на мюфтийството ще се преместят в новопостроената сгра¬да, а настоящата ще бъде ползвана като приемна за по-специални случаи, гости и протоколни срещи. Предвиждахме терен за тенис на корт, детска градина, полик¬линика и плувен басейн, но това вече ми се вижда трудно осъществимо.

Искам да обърна внимание на джа¬мията, която се вписва логично в този комплекс, поради религиозния му статут. Това ще бъде една малка джамия с минаре, подчертавам на един етаж с вътрешен балкон, съответно за мъже и жени. Ние с Вас прекрасно знаем, че в света няма и не може да има 5-етажна джамия, за каквато твърдяха някои медии, които ус¬пяха да изложат на показ своята некомпе¬тентност по ислямските въпроси. Такъв храм не би бил функционален, с оглед на изискванията за определените молитви-намаз и други обреди. Тази джамия ще бъде ползвана от студенти за практическо прилагане на знания и умения усвоени в часовете по ислямска теология. Те ще из¬пълняват своите задължения като бъдещи имами и няма да се принуждават да по¬сещават Централната софийска джамия "Баня Башъ" както правят сега като пъ¬туват от столичния квартал "Враждебна". Храмът ще бъде отворен и за персонала на ВИИ и ГМ, всички посетители, гос¬тите и студентите, които учат в другите университети в Студентски град, а те не са никак малко. Чуха се въпроси защо се строи точно в София? Отговорът е, защо¬то тук е столицата на нашата държава и такъв мегапроект ще подхожда именно на нея. Питащите и гражданите щяха ли да бъдат по-спокойни и щастливи, ако ре¬ализирахме идеята си в Кърджали, Лудогорието или защо не и в Родопите, където мюсюлманите действително са повече.

Тук поставяте един сериозен и на¬зрял проблем за необходимостта от втората джамия в град София?
Категоричен съм, че единствената съ¬ществуваща не е достатъчна да приеме потока от богомолци. Тя е с капацитет 500-600 човека, през петъчните дни вли¬зат повече от 700, а навън остават в зави¬симост от сезона около 150-200 човека. Най-фрапиращо е положението през двата празника Курбан и Рамазан Байрам. Все¬ки път рано сутрин се събират около 2500 до 3000 мюсюлмани само мъже, които се опитват безуспешно да слушат проповедите, да се молят и кланят намаз заедно с тези, които са вътре в продължение на близо 2 часа. И за петъч¬ните, и за байрамски дни желаещите да се присъ¬единят към общото слу¬жене са доста повече, но поради това, че не успя¬ваме да им осигурим ус¬ловия, те се отказват и ни обвиняват в бездействие и безотговорност. Пред¬ставете си ако сезона е зимен или ако времето е много топло, а понякога и дъждовно. Мисля, че тези факти, които могат да бъдат проверени все¬ки петък са доста крас¬норечиви и би трябвало ла се имат предвид винаги, когато се дебатира по темата за втора джамия. Често се поставя въпроса за това колко са мю¬сюлманите в София? По данни на НСИ те са 10 000. Никак не са малко, нали? Наше проучване, което правим чрез Районно мюфтийство — София и мюсюлманските настоятелства те са около 30 000 души. Това са хората, които изповядват исляма и ни търсят по различни поводи за обреди и ритуали. В тази статистика са включени още временно и постоянно пребиваващи¬те чужди граждани, някои от които със статут на бежанци, а също така дошли от провинцията български граждани, които работят или учат в столицата. Посещават ни и посланици, представители и служи¬тели на чужди дипломатически мисии, които често се налага да се молят навън на пътя и ние не можем да им осигурим необходимия комфорт или достатъчна защита.

Няма коментари: